Recensie: Various Artists – Alan Lomax’s American Patchwork
Various Artists – Alan Lomax’s American Patchwork
Format: vinyl 2LP – Digital / Label: Mississippi Records
Release: 2021
Tekst: Peter Marinus
In navolging van zijn vader John A. Lomax ging Alan Lomax ook op pad door de USA en de rest van de wereld om daar een enorm archief aan “field recordings” aan te leggen. Field recordings, die vaak bij de betreffende artiest op zijn of haar veranda werden opgenomen.
De opnames van Alan’s laatste field recordings stammen uit de periode 1978 tot en met 1983 toen hij door het Zuiden en Zuidwesten van de States trok en terugkwam met muziek uit de blues, cajun, zydeco en gospel.
Je moet echt totaal geen gevoel in je donder hebben om niet geraakt te worden door de puurheid en kracht van het gebodene op deze dubbelaar.
De enige bekende naam op dit album is die van R.L. Burnside, die met de ongepolijste pompende blues See My Jumper Hanging On The Line te horen is.
De overige artiesten zijn ontzettend obscuur. Uit de blueshoek hoor je bijvoorbeeld Clyde Naxwell & Group met de zeer breekbare stuwende countryblues You Got To Cross That River Jordan met zijn enorm getergde stemgeluid. Vaughn Eller is te horen met de vibrerende “one string blues” Fly Around My Blue-Eyed Gal.
Boyd & Ruth May Rivers imponeren met hun indringende rauwe blues Somebody Touched Me en Blues # 2 van Belton Sutherland is het absolute prijsnummer van deze verzamelaar.
De gospel komt ook flink aan bod zoals in David’s Lamentation (# 268) van the Holly Springs Sacred Harp Singers en het kouwe rillingen veroorzakende Give Me Just A Little More Time van the Wiregrass Sacred Harp Singers.
Van de cajun fiddle van Dennis McGee in Two Step De Eunice word je absoluut vrolijk wat ook geldt voor het deinende Bonsoir Moreau van Canray Fontenot.
Dit album is een werkelijk schitterende, ontroerende en krachtige nalatenschap van de in 2002 overleden Alan Lomax.
Als je door dit geweldige album niet geraakt wordt moet je toch maar eens flink aan jezelf gaan twijfelen….