Peter Green – The End Of The Game 50th Anniversary Remastered & Expanded CD Edition
Format: CD – Digital / Label: Esoteric Recordings / Cherry Red Records
Release: 2020

Tekst: Ella-Milou Quist

The End Of The Game’ is het eerste soloalbum van de Britse gitarist en singer-songwriter Peter Green. Uiteraard kennen we hem als de oprichter van Fleetwood Mac en was lid van de groep van 1967 tot mei 1970. Zijn veelgeprezen gitaarspel en songwriter capaciteiten sierden verschillende albums en zorgden voor een opeenvolging van hitsingles.

Amper een maand nadat hij de groep verliet begon hij aan de opname van zijn eerste solodebuut, waarbij hij de hulp inriep van Zoot Money (keyboard, vleugel), Alex Dmochowski (bas), Nick Buck (orgel en piano) en Godfrey MacLean (percussie). In december van datzelfde jaar kwam de plaat op de markt. Ongetwijfeld had de snelle release te maken met de eis van de platenmaatschappij dat Green nog één album uit moest brengen om aan zijn contract te voldoen.

De stijl van ‘The End Of The Game’, bestaande uit bewerkte stukken van een lange studiojam, wijkt radicaal af van zijn werk met Fleetwood Mac. Muzikaal gezien is het experimenteel en vrij van enige vorm, met een zeer losse en soms zelfs niet bestaande muzikale structuur. Er zit geen kop en staart aan de nummers en alles is bovendien instrumentaal. Afgezien van de twee singles uit deze periode, Heavy Heart (met als B-kant No Way Out) en Beast Of Burden (met als B-kant Uganda Woman), opgenomen met de Britse gitarist Nigel Watson, vertoont dit album weinig gelijkenis met enig ander opgenomen werk van Green.

Het zou nog tot 1979 duren voor hij zijn tweede soloalbum ‘In The Skies’ uitbracht omdat Peter voor het grootste deel van de jaren zeventig kampte met geestelijke gezondheidsproblemen en schizofrenie. Hoewel ‘The End Of The Game’ niet wordt gezien als een klassieker, is het wel een uniek album in Green’s carrière. Om het vijftig jarig bestaan ervan te vieren is de plaat opnieuw uitgebracht in een geremasterde en uitgebreide versie. Naast de originele zes nummers bevat het de twee eerder genoemde singles, Heavy Heart en Beast Of Burden en hun eveneens eerder genoemde B-kantjes; No Way Out en Uganda Woman. Alle vier de tracks zijn nooit eerder op CD verschenen.

Peter Green creëerde met zijn gitaar een onmiskenbaar geluid dat juist op deze ‘vergeten’ plaat zo duidelijk zichtbaar en hoorbaar is. Een geluid dat vandaag de dag nog steeds een voorbeeld is voor veel jonge gitaristen die er alleen maar van dromen om ooit zo goed te kunnen spelen.
Het begint al bij de openingstrack Bottoms Up; een heerlijke rumbling jam van maar liefst negen minuten lang met een constant wah wah effect op de licht overstuurde gitaar, fantastische licks, groovende baslijnen, een lekkere hammond sound en opzwepende drumpartijen. Het doet eerlijk gezegd sterk denken aan Jimi Hendrix. Timeless Time had zo het mysterieuze, duistere zusje van Fleetwood Mac’s Albatross kunnen zijn terwijl Descending Scale een progressieve rock feel combineert met Freejazz. Hier hoor je heel duidelijk wat voor zeer goed opgeleide en doorgewinterde muzikanten Green eigenlijk achter zich had staan. Toetsenist Zoot Money speelde onder andere in die tijd al bij Eric Burdon & The Animals, bassist Alex Dmochowski, ook wel bekend als ‘Erroneous’, was van The Aynsley Dunbar Retaliation en Heavy Jelly, maar speelde ook bas op Frank Zappa albums ‘Apostrophe’, ‘Waka/Jawaka (Hot Rats)’ en ‘The Grand Wazoo’ en werkte tevens kort samen met John Mayall. Percussionist Godfrey MacLean speelde bij Brian Auger’s Oblivion Express en pianist en organist Nick Buck werkte bij de band Hot Tuna, die weer gevormd was door twee leden van Jefferson Airplane.
De samenwerking tussen de band en Peter Green was werkelijk formidabel. Ze voelden elkaar feilloos aan, wisten elkaar met gemak te volgen en speelden perfect op elkaar in. 
Vooral het spookachtige Burnt Foot toont de capaciteiten van MacLean en Dmochowski, die beiden spelen in een soort vrije jazz stijl gemixt met een lichte bluesshuffle. Peter’s gitaar, voorzien van een Cocked Wah effect, wandelt daar subtiel tussendoor. Pas na driekwart van de song te hebben gehad, krijgt zijn gitaarspel iets meer vorm. De echte hoogtepunten van het album zijn de laatste twee nummers Hidden Depth en de gelijknamige titeltrack van het album. De eerste begint met een opbeurende jazzy toon voordat hij afzakt naar een trage ambient, psychedelische sfeer. Weer ontzettend knap hoe de band Peter volgt in zijn schizofrenisch-achtige moodswing. Afsluiter The End Of The Game begint met een zelfde sfeer als waarmee z’n voorganger eindigde, alleen hoor je daar doorheen een indringende gitaarsolo die op een bepaald punt naar grote hoogten stijgt. De band volgt Green daarin en bouwt uit tot een bombastisch geluid om vervolgens samen met de gitarist weer terug te zakken in een rustiger vaarwater en langzaam af te sluiten met een steeds subtieler en delicater wordende sound tot de percussie en gitaar helemaal uitfaden. Allebei de tracks bevatten Peter Greens meest bloedstollend mooie gitaarpartijen. Het bezorgt je werkelijk kippenvel tot op het bot.

Het originele album bevatte maar zes nummers, waarvan Peter geen enkele uitbracht als single. De twee singles die er wel bij hoorden en ook apart werden uitgebracht op vinyl waren Heavy Heart en Beast Of Burden. Heavy Heart had als B-kant No Way Out en Beast Of Burden kreeg als B-kant Uganda Woman. Dit kwartet is nog nooit eerder op CD verschenen en nu voor het eerst toegevoegd aan ‘The End Of The Game 50th Anniversary Remastered & Expanded CD Edition’.

De eerste bonustrack van de plaat en tevens de eerste single die Green uitbracht, is Heavy Heart, een ontluisterend mooi liedje met dito gitaarspel en onheilspellend conga- en basspel. Hij nam het op samen met de Britse gitarist en conga speler Nigel Watson. Het daaropvolgende No Way Out, tevens de B-kant van Heavy Heart, is een song met snoeiharde drumpartijen en overstuurde bas. Vanaf het moment dat daar gitaargeluid en onbeduidend geneurie bijkomt, krijgt het nummer echt een hippie feel die je alleen maar aan kunt horen als je in een flinke LSD trip zit.
De langzaam slijpende, duistere groove van de tweede single die Green samen met Watson uitbracht, Beast Of Burden, kruipt onder je huid. Zowel het voodoo achtige congageluid als de dito zanglijnen en het angstaanjagende spel van Peter en de constante riff van Nigel, dragen bij aan dit gevoel. Er zit een enorme spanningsboog in die je al vanaf de eerste noot grijpt en niet meer loslaat. Het nummer blijft tot het einde toe spannend, mysterieus en sinister. Een indringende song waarvan je nog een poosje moet bijkomen als je deze geluisterd hebt. De B-kant van dit nummer, Uganda Woman, is daarentegen heel andere koek. Het is lichte kost in Oosterse sferen met een hoog hippie gehalte. Net als Beast Of Burden is het voorzien van tekst en structuur. Een fijne afsluiter van een stiekem toch wel heel bijzondere plaat.

Hoe vaker je deze 50th Anniversary editie van ‘The End Of The Game’ opzet, hoe meer waardering je voor deze plaat krijgt en hoe beter hij klinkt. Uiteindelijk kom je erachter dat het eeuwig zonde is dat dit album een ondergeschoven kindje is. Juist in dit ogenschijnlijke ongestructureerde werk schuilt Green’s genialiteit als gitarist en artiest door. Hij trad buiten de gebaande paden met zijn fenomenale gitaarspel en was zijn tijd ver vooruit met zijn cross-over van Freejazz, jazz-fusion, blues, progressieve rock, ambient en psychedelica. Opvallend zijn ook de ongelooflijk talentvolle muzikanten die achter hem stonden en de plaat inspeelden. Zonder moeite volgden ze zijn uitspattingen en vulden hem perfect aan.
‘The End Of The Game’ vindt langzaam z’n weg naar je muzikale hart, maar als hij er eenmaal zit, klauwt hij zich vast en laat nimmer meer los. Het is als een verloren zoon die terugkeert.

Tracklist:
01. Bottoms Up
02. Timeless Time
03. Descending Scale
04. Burnt Foot
05. Hidden Depth
06. The End Of The Game

Bonus Tracks & B-Sides:
07. Heavy Heart (Previously Unreleased On CD)
08. No Way Out (Previously Unreleased On CD)
09. Beast Of Burden (Previously Unreleased On CD)
10. Uganda Woman (Previously Unreleased On CD)

Website: Peter Green / Wikipedia