Recensie: Malford Milligan & The Southern Aces – I Was A Witness
Malford Milligan & The Southern Aces – I Was A Witness
Format: CD – LP – Digital / Label: Suburban Records
Release: 2021
Tekst: Gerrit Schinkel
Een verpletterend mooi album
De Amerikaanse zanger Malford Milligan (29 maart 1959, Taylor, Texas) is in het Nederlandse clubcircuit geen onbekende. In 2017 raakt hij betrokken bij The Southern Aces en reist met dit gezelschap langs de Nederlandse theaters als onderdeel van de door Johan Derksen georganiseerde voorstelling ‘The Sound of the Blues and Americana’.
Als de COVID-19 pandemie uitbreekt wordt deze tournee afgebroken. Een van de gevolgen is dat Milligan niet terug kan naar Texas en noodgedwongen in Nederland moet blijven. Een moeilijke tijd ook voor Milligan, die zijn vrouw, zijn familie en zijn vaderland mist.
Maar gelukkig zijn daar dan je vrienden en Milligan zette zich samen met Jack Hustinx, die zich in Eindhoven over Malford ontfermde, Eric van Dijsseldonk en Roel Spanjers, aan het schrijven van songs voor een nieuw album.
Dit door Jack Hustinx geproduceerde album ‘I Was A Witness’ verscheen op 24 september jl. In de songs geeft Milligan een inkijk in zijn ‘inner soul’, over zijn jeugd in de jaren ’60 en ’70 in Texas en ook over de recente gebeurtenissen in zijn vaderland (Black Lives Matter, de dood van George Floyd) die Milligan zeer hebben aangegrepen.
Het openings- en titelnummer I Was A Witness, een song over onderdrukking en racisme, is meteen raak. Intense soulvolle zang, orgel, slide en de stuwende ritmesectie Fokke de Jong en Roelof Klijn.
This Old World is een song van Stephen Bruton (1948 – 2009). In tegenstelling tot de stevige rockversie van Bruton schotelen Milligan en zijn band de luisteraar hier een schitterende soulballad voor met naast de ingetogen zang een hoofdrol voor de accordeon van Roel Spanjers.
De band musiceert rustig in de soulballad Take A Knee, maar het tempo gaat met een strakke ritmesectie en een hamerende piano omhoog in de rocker Tell The Truth & Shame The Devil. It Hurts Me Too is weer een prachtig gezongen soulballad met Spanjers op Wurlitzer en die daarna met zijn piano glorieert in de ballad I’m So Tired.
Until The Rain, geschreven door singer-songwriter JW Roy en de Amerikaanse producer/songwriter Connor James Thuotte, is een gospelachtige soulballad met mooie harmonieën en ingetogen drumwerk. Deze track staat alleen op de cd.
Huiveringwekkend mooi is de zang in de ballad If I Died Today, voor mij een van de absolute hoogtepunten van het album. Het op single uitgebrachte Freedom ain’t Free is alleen al mooi door de meerstemmige zang.
I’m Worried is een langzame gospel, met accordeon, de 2e stem van Jack Hustinx en een fraaie gitaarsolo van Eric van Dijsseldonk. In de aangrijpende ballad Ain’t No News Like Bad News verhaalt Milligan over de vaak respectloze manier waarop zwarte mensen worden behandeld en hoe daarover wordt bericht in sommige media.
In het slotnummer wordt Milligan alleen begeleid door Spanjers op Wurlitzer. Een indrukwekkend slotakkoord.
Conclusie:
‘I Was A Witness’ is een verpletterend mooi album van een geweldige zanger en een fantastische band. Gelukkig zijn Malford Milligan & the Southern Aces ook weer volop live te horen en te zien in de Nederlandse theaters.
Tracks:
01. I Was A Witness
02. This Old World
03. Take A Knee
04. Tell The Truth & Shame The Devil
05. It Hurts Too Bad
06. I’m So Tired
07. Until The Rain
08. If I Died Today
09. Freedom Ain’t Free
10. I’m Worried
11. Ain’t No News Like Bad News
12. Wake Up
Line-up:
Malford Milligan – zang
Jack Hustinx – akoestische gitaar, harmonie vocals, backing vocals
Roel Spanjers – Hammond B-3, piano, accordeon, Wurlitzer, backing vocals
Eric van Dijsseldonk – elektrische gitaren, elektrische slide, backing vocals
Fokke de Jong – drums, percussie
Roelof Klijn – bas
Website: http://www.malfordmilliganmusic.com/