Recensie: James McMurtry – Horses And The Hounds
James McMurtry – Horses And The Hounds
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: New West Records
Release: 2021
Tekst: Gerrit Schinkel
Absoluut topalbum van James McMurtry in grootse vorm
De tegenwoordig in Austin, Texas, wonende singer-songwriter-gitarist en bandleider James McMurtry wordt op 18 maart 1962 geboren in Fort Worth, Texas. Van zijn vader, de romanschrijver Larry McMurtry, krijgt James op zijn zevende jaar zijn eerste gitaar en zijn moeder leert hem de eerste drie akkoorden. Daarna leert James alles zelf, gaat op zijn gehoor af en kijkt hoe anderen het doen.
In zijn tienerjaren begint hij liedjes te schrijven. In 1987 doet hij op advies van een vriend mee aan de Kerrville Folk Festival New Folk songwriters wedstrijd en hij wordt een van de zes winnaars. In 1989 komt zijn onder toezicht van John Mellencamp tot stand gekomen debuutalbum ‘Too Long In The Wasteland’ uit.
De COVID-19 pandemie gebruikte McMurtry om wekelijks live akoestische optredens te streamen op Facebook en YouTube. Tijdens deze optredens werden nieuwe nummers gespeeld, die nu ook op zijn op 20 augustus jl. verschenen nieuwe album ‘Horses And The Hounds’ staan. Op dit album, de opvolger van zijn het 2015 verschenen ‘Complicated Game’, werkt McMurtry weer samen met twee oude bekenden, producer Ross Hogarth, de man die ook in 1989 achter de knoppen zat bij zijn debuutalbum en gitarist David Grissom die bij McMurtry ’s 2e album ‘Candyland’ was betrokken.
‘Horses And The Hounds’ opent met Canola Fields, prachtige melodieuze Americana met een lyrische gitaarsolo, een song over de koolzaadvelden in Alberta, Canada.
Het stevig rockende If It Don’t Bleed, met slide van Harry Smith, roept herinneringen op aan Warren Zevon. Stevig is daarna ook Operation Never Mind. Fraai is de cello in de mooi gezongen countryballad Jackie. Decent Man is ook een mooie ballad met orgel, harmonieën en een felle gitaarsolo.
In het uiterst sfeervolle Vaquero wordt geweldig geïnstrumenteerd met een hoofdrol voor accordeonist Bukka Allen. Het samen met David Grissom geschreven titelnummer The Horses And The Hounds rockt met verschroeiende gitaarsolo’s van Grissom zeer stevig.
In het opwindende Ft. Walton Wake-Up is een rappende McMurtry te horen over hoe een man van middelbare leeftijd omgaat met de uitdagingen van vandaag de dag. McMurtry schreef dit nummer samen met drummer Daren Hess en zijn voormalige bassist Cornbread.
Bij de uptempo rocker What’s The Matter is de sound van The Rolling Stones niet ver weg. Het slotnummer is wat mij betreft het prijsnummer van het album. Met de samen met producer Hogarth geschreven fraaie countryrocker Blackberry Winter wordt het album walsend uitgeluid.
Conclusie:
Absoluut topalbum van James McMurtry in grootse vorm.
Tracks:
01. Canola Fields
02. If It Don’t Bleed
03. Operation Never Mind
04. Jackie
05. Decent Man
06. Vaquero
07. The Horses And The Hounds
08. Ft. Walton wake-Up Call
09. What’s The Matter
10. Blackberry Winter
Line-up:
James McMurtry – zang, gitaar
David Grissom – elektrische en akoestische gitaar, mandogitaar
Charlie Sexton – high strung gitaar, bouzouki, mandogitaar
Sean Hurley – bas
Daren Hess – drums
Kenny Aronoff, Stan Lynch – percussie
Bukka Allen – orgel, accordeon, keys
Red Young – orgel
Loren Gold – orgel, piano
Stephen Barber – piano, Wurlitzer
Jon Gilutin – piano, keys
Harry Smith – slide, mandoline, banjo
John McFee – banjo
Cameron Stone – cello
Randy Garibay jr, Betty Soo, Akina Adderly, Harmond Kelley – harmonie en backing vocals
Website: https://www.jamesmcmurtry.com/