HMLTD – West Of Eden
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Lucky Number Records
Release: 2020

Tekst: Peter Marinus

Het is ten westen van het Hof van Eden totaal niet prettig vertoeven. Tenminste als je de Londense band HMLTD mag geloven. Hun debuutalbum is namelijk gevuld met zeer donkere, soms naargeestig dreigende nummers, die weinig hoop geven voor het Westen.

De band werd in 2015 opgericht als Happy Meal Ltd. en betaat uit Henry Spychalski (zang), James Donovan (gitaar), Duc Peterman (gitaar), Nico Mohnblatt (bas), Achilleas Sarantaris (drums) en Seth Evans (toetsen).

Zoals gezegd is hun muziek behoorlijk donker met een geluid waarin op zeer ingenieuze wijze synth-wave uit de 80’s vermengd wordt met invloeden uit de industrial rock, electro, gothic rock en dance.

In The West Is Dead wordt gelijk al een zeer macaber beeld van het Westen geschilderd in een donker dreunende rocker met twangende gitaren, ranzige Prodigy-achtige dance, en kreunende synthesizers, die een indrukwekkend Apocalyptisch nummer opleveren.
Ook Loaded is behoorlijk donker. Traag zoemend met wederom een opduikende desolate twanggitaar en een Ministry-achtig geluid. The Ballad Of Calamity James is een desolaat akoestisch Spaghetti Western nummer dat in To The Door compleet op hol slaat in een wilde galop waarin de band fel riffend om zich heen mept en waarin ook duistere drum ‘n’ bas breaks opduiken.
Mikey’s Song is een synth-wave nummer met zeer duidelijke Depeche Mode/Human League invloeden. Een vrij luchtig en daardoor dus toegankelijk nummer.
Vervolgens is Why een maf avant-gardistich nummer a la the Residents met E.T.-achtige Chinese (?) zang in een bed van borrelende synthesizers. De invloed van Ministry is daarna weer aanwezig in het donker zoemende 149. Na een breekbaar speeldoos intro blijkt Joanna een haast vaudeville-achtig nummer te zijn met invloeden als Scott Walker en Jacques Brel.
In Where’s Joanna blijkt de band Joanna al weer kwijt te zijn in een hoekig snijdend nummer dat klinkt als een Russische kozakkenmelodie, die straalbezopen, zwalkend zijn muzikale koers zoekt.
Death Drive is gevuld met naargeestig galmende zang, begeleid door een minimalistisch elektronisch ritme. Het nummer ontaardt uiteindelijk in een heftig riffende noise explosie. Nobody Stays In Love is behoorlijk pessimistisch en klinkt daarom ook zeer donker.
Na het kort snijdende intermezzo Mmxx A.D. doen de Depeche Mode invloeden hun intrede weer in Blank Slate waarin op ingenieuze wijze het popgeluid van the Scissor Sisters verwerkt zit.
De afsluiter War Is Looming heeft een Duits 50’s cabaret sfeertje waarin zanger Henry Spychalski compleet over de top aan het galmen slaat.

Dit zeer donkere en zeer indrukwekkende debuut van HMLTD belooft veel goeds voor de toekomst. Hoe donker die ook mag zijn!

Tracklist:
01. The West Is Dead
02. Loaded
03. The Ballad Of Calamity James
04. To The Door
05. Satan, Luella & I
06. Mikey’s Song
07. Why
08. 149
09. Joanna
10. Where’s Joanna
11. Death Drive
12. Nobody Stays In Love
13. Mmxx A.D.
14. Blank Slate
15. War Is Looming

Website: HMLTD