Frank Bey – All My Dues Are Paid
Format: CD – Digital / Label: Nola Blue Records
Release: 2020
Tekst: Peter Marinus
Zanger Frank Bey uit Millen, Georgia, is inmiddels 74 jaar. Hij levert met zijn zesde album een onwaarschijnlijk mooi soulblues album af.
Frank begon (uiteraard) te zingen in de kerk en trok daarna met de groep The Rising Sons door het land. Op 17-jarige leeftijd trad hij toe tot de Otis Redding Revue, als openingsact. Daarna begin hij begin jaren ’70 de funkband Moorish Vanguard. Dit werd een grote teleurstelling voor hem nadat een platencontract bij James Brown niet doorging.
Op zijn nieuwe album wordt hij bijgestaan door gitarist Kid Andersen (gitaar), Rick Estrin (producer), Lisa Leuschner Andersen (zang), Derrick D’Mar Martin (drums), Vicki Randle (percussie), Jim Pugh (orgel), The Sons Of The Soul Revivers (zang), Nancy Wright (saxofoon), Paul Olguin (bas), Paul Ravelli (drums), Lorenzo Farrell (keyboards) en Jerry Jemmott (bas).
De stem van Frank klinkt nog altijd zeer warm, krachtig en soulvol. Het soort stemgeluid, dat je onmiddellijk omhelst en dat je het hele album warm houdt.
Het album opent met een cover van Idle Hands, een nummer van Eddie Palmieri & Harlem River Drive. Een loom funkende cover met zacht tikkende percussie waardoor het als een mix van War en Solomon Burke klinkt.
De zang van Frank is in de ballad One Of These Days (een nummer van the Billy T. Band) van een Solomon Burke-achtige kwaliteit. Hij wordt hier vocaal bijgestaan door Lisa Leuschner Andersen. Calling All Fools is origineel van Little Charlie & The Nightcats en klinkt hier als een lome jazzy blues met een “Cheaper To Keep Her” (Johnnie Taylor)-achtige swing.
It’s A Pleasure, van Might Mike Schermer, is een sprankelend wiegend soulnummer met een belangrijke rol voor de warme orgelklanken van Jim Pugh en uiteraard de intieme soulzang van Frank, bijgestaan door The Sons Of The Soul Revivers. In de luie funky soulblues All My Dues Are Paid laat Frank ons het volgende weten: “there ain’t no way to stop Frank Ney!” end at is maar goed ook!
De cover van het George Jones nummer He Stopped Loving Her Today is het zoveelste bewijs dat country en soul prima samengaan. Een nummer met een “Help Me Make It Through The Night”-achtige klasse. Na de zacht deinende blues I Bet I Never Cross Your Mind (van Little Charlie & the Nightcats), volgt de eerste van twee Percy Mayfield covers. Never No More is een uitbundig swingend jumpblues nummer met een priemende gitaarsolo van Kid Andersen en een swingende orgelsolo van Jim Pugh. Ook Ha Ha In The Daytime is van Percy Mayfield en is een langzame, intieme, shuffle.
Arthur Alexander is één van de meest onderschatte soulzangers ooit en daarom is het zeer prettig om diens If It’s Really Got To Be This Way in een luchtig deinende versie tegen te komen op dit album. De onverwachte cover van Lou Reed’s Perfect Day zorgt voor kippenvel over je hele lichaam. Het nummer is totaal omgebouwd tot een zeer intieme soulballad. Hetzelfde flikt Frank in de cover van John Lennon’s Imagine. Een onwaarschijnlijk mooie cover.
One Thing Every Day is tenslotte een zonnig swingend soulnummer met een opgewekt Jackie Wilson-achtig geluid.
Ik durf het nu al te zeggen: dit is het soulblues album van het jaar!!
Tracklist:
01. Idle Hands
02. One Of These Days
03. Calling All Fools
04. It’s A Pleasure
05. All My Dues Are Paid
06. He Stopped Loving Her Today
07. I Bet I Never Cross Your Mind
08. Never No More
09. Ha Ha In The Daytime
10. If It’s Really Go To Be This Way
11. Perfect Day
12. One Thing Every Day
13. Imagine
Website: Frank Bey