Concertfoto’s: Johnny Feel Good – Cafe La Porte, Meppel 27 maart 2022
Foto’s: Edwin Fabriek – Tekst: Jelle Edelenbosch
Gretig Johnny Feel Good verrijkt blues stijlvol
Natuurlijk blues, maar ook boogiewoogie, krontjong en meer. Johnny Feel Good liet zondag 27 maart diverse stijlen horen tijdens de Sunday Afternoon Blues in café La Porte in Meppel. Het was een verrijking van de blues. Het publiek werd al enthousiaster en ’eiste’ zelfs twee toegiften en kreeg die ook.
De zeven muzikanten waren gretig. Logisch, want het was vijfentwintig maanden geleden dat ze op een podium stonden. Johnny Laporte (gitaar), Mark Harmsma (basgitaar), Armando Jansen (gitaar/zang), Pim Spetter (toetsen), Art Bausch (drums) en Jan Blaauw (zang) stonden stralend op de bühne.
Zweten
Buiten fonkelden de zonnestralen en die prikten door de vele ruiten ook het toneel aan waardoor het voor de musici zweten was geblazen. Ze gaven er niet om, want het dreef ze letterlijk en figuurlijk naar grote hoogten.
De Johnny Feel Good band bestaat tien jaar. De musici hebben gedurende tientallen jaren hun sporen verdiend. Zonder te verzanden in routine werd er fris van de lever gespeeld.
Na het openingsnummer You’ve Gotta Rumble volgden I Want To Show You en het met een vermakelijke tekst gelardeerde Dreamride. Tijdens Big Boss Man betrad gastspeler Guus Laporte het podium. Qua figuur het tegenovergestelde van een big boss man.
Showman
Hij bleek wederom de showman van het gezelschap en dat blijft genieten. De gitarist kan ook met een bottleneck overweg. Drie gitaristen op een podium lijkt veel, maar ze gaven elkaar de ruimte en lieten fraaie solo’s horen. Al liep het ook wel eens niet helemaal zoals het hoorde, maar dat hoort bij jammen.
Steeds meer belangstellenden druppelden binnen en bewogen mee met de muziek. Zelfs met behulp van krukken bleek dansen nog prima te kunnen. Het ingetogen spel van Armando Jansen viel op. Een fel intro spelen gaat hem eveneens gemakkelijk af.
Synchroon
De gebroeders Laporte pepten elkaar op. Onderwijl maakten ze synchroon bewegingen en moest ik even aan Mud (wie kent ze nog) denken. Mooi om te zien terwijl de oren ook werden getrakteerd.
Toetsenist Pim Spetter zorgt voor de extra’s waardoor de blues en niet te vergeten boogiewoogie sound tot zijn recht komt. Zijn solo’s smaakten naar meer. Drummer Art Bausch had waarschijnlijk de meeste last van de warmte al was dat aan zijn spel en stijl niet te merken. Na de pauze snelde hij als eerste weer het podium op. That’s the spirit.
‘Plokkende basnoten’
Mark Harmsma zorgt mede voor een strakke basis, maar liet zich ook niet onbetuigd met ‘plokkende basnoten’. Dat leverde onder meer een mooie solo op. Jan Blaauw beschikt over een dijk van een stem. Dat zorgde bij Stormy Monday voor mooie lange uithalen die bij wijze van spreken uit zijn tenen kwamen.
Bensonhurst Blues, was een fraai en waardig eerbetoon aan Oscar Benton. De vorig jaar overleden Benton zong zijn klassieker zelf nog in november 2019 in La Porte. Onder luide aanvoering van de barman riep iedereen ,,we want more’’ en ze werden op hun wenken bediend. Het betekende Feel So Good op het podium en ervoor.