Review: The Bacon Brothers – The Ballad Of The Brothers

The Bacon Brothers - Ballad Of The Brothers

The Bacon Brothers – The Ballad Of The Brothers
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Forosoco Music

The Bacon Brothers, bestaande uit de beroemde acteur Kevin Bacon en zijn broer, de Emmy award winnende componist Michael Bacon, maken al muziek samen sinds hun jeugd. Pas in 1994 vormden ze de band The Bacon Brothers en in 1997 kwam het debuut ‘Forosoco’ uit. Forosoco is een naam die de broers zelf verzonnen hebben en staat voor de muziek die ze maken; een mix tussen folk, rock, soul en country. Ze zijn opgegroeid in Philadelphia en hun invloeden omvatten singer-songwriters uit de jaren zeventig, Philly soul, Motown-geïnspireerde soul en folk en klassieke rock. Inmiddels hebben ze heel wat tours gedaan door Amerika en Europa, zijn vaak te gast op de radio en televisie en hebben twaalf studioplaten op hun naam staan, waarvan ‘Ballad Of The Brothers’ de nieuwste is.

Openingstrack Take Off This Tattoo is een energiek rocknummer met een country-twist in de vorm van een elektrische viool die op fantastische wijze de hele song aanwezig is. Het is een lekkere oorwurm die goed blijft hangen. Het nummer werd geproduceerd door Kevin’s zoon Travis, die tevens een carrière heeft als producer, componist en muzikant. Met Losing The Night komen we in iets rustiger vaarwater. De laidback folkpop sound doet bij tijd en wijlen denken aan de band Venice, niet alleen vanwege een zelfde soort sfeer en geluid, maar vooral ook vanwege de sterke harmonische vocalen en het catchy refrein. De sfeervolle pianopartijen weven er prachtig doorheen. Hier valt ook het mooie rauwe randje in Kevin’s stem goed op. Put Your Hand Up is een heerlijk uptempo soulnummer, inclusief blazers en Hammondorgel, die het moeilijk maakt om stil te blijven zitten. Je moet gewoon bewegen. Ik heb de Bacon Brothers ooit eens live mogen zien in De Boerderij in Zoetermeer en ik kan garanderen dat zo’n live-optreden absoluut een feestje is waarbij je MOET dansen. Het enthousiasme en de energie spat er vanaf. Bovendien is het ook nog eens een ijzersterke live band.

Na deze eerste drie liedjes is het tijd om het echt even heel rustig aan te doen met de akoestische en piano gedreven ballad Dreams Of The San Joaquin. Het is Michael die hier de leadvocalen voor zijn rekening neemt. Hij heeft een kwetsbare en breekbare, zachte stem. Iets wat heel goed past bij de melancholische klanken en sferen van dit prachtige liedje. Ook hier geldt weer dat vooral de harmonische samenzang van Michael met Kevin en diens vrouw Kyra Sedgwick en singer-songwriter Cindy Alexander tijdens het refrein, erg opvalt en het nummer maakt.

Old Branco ontpopt zich als één van de meest aanstekelijke voet-stampende nummers op de plaat. Een heerlijke bluesy en folky vibe met een vleugje pop en Motown soul. Een liedje dat je al gauw op repeat zet. Daarna volgt het R.E.M. achtige Airport Bar. Een indringende song die ergens schippert tussen country, folk en pop. De intense strijkers en toetsenpartijen geven je een onheilspellend onderbuik gevoel. Er gebeurt ontzettend veel; je hoort een heel scala aan instrumenten en geluiden. Een zeer interessante en intrigerende song die je echt een paar keer moet beluisteren.

Vervolgens laten de broers hun rockkant horen op hun versie van Pat Benatar’s We Belong; een lekkere stevige rocker met fijne gitaar riffs en licks en door toevoeging van Cindy Alexander’s vocalen, een fijne oorwurm. Let That Be Enough is weer een sfeervolle ballad waarop wederom Michael’s vocalen schitterend omlijst worden door indrukwekkende achtergrondkoortjes, fijne percussie en prachtig akoestisch snarenwerk.

Ballad Of The Brothers (The Willie Door) is een opzwepend, maar sinister country en western liedje met een hoofdrol voor Michael’s cello en gaat over Willie Nelson’s geheime entree in de legendarische Gruene Hall in New Braunfels, Texas. Om nog even in ietwat duistere sferen te blijven, gaan we verder met het onheilspellende en volledig instrumentale jazz-liedje Freestanding.

Als laatste hebben we het op en top bluesnummer Live With The Lie. Het is een grootse song met vette gitaar- en blazerssolo’s en stevige drumpartijen. Uiteraard past Kevin’s rauwe stemgeluid en sterke tekstbeleving daar perfect bij. Het geeft net dat beetje extra, waardoor het een nog grotere tranentrekker wordt. Een grandioze afsluiter van een bijzonder expressief, dynamisch en gelaagd album.

Een album dat goed laat horen wie de gebroeders Bacon in hart en nieren zijn en wat hun stijl en geluid is. Je zou deze plaat kunnen zien als een verzameling van alle genres die de groep de afgelopen jaren heeft verkend en wat hun Forosoco-sound precies inhoudt. Het is een prachtige ode aan hun muzikale roots en bovendien de beste plaat die ze tot nu toe maakten. Ze leggen hiermee de lat hoog voor een eventuele opvolger.

01. Take Off This Tattoo
02. Losing The Night
03. Put Your Hand Up