Review: Mean Mary – Woman Creature – Portrait Af A Woman, Part 2

Mean Mary - Woman Creature - Portrait Of A Woman, Part 2

Mean Mary – Woman Creature – Portrait Of A Woman, Part 2
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Woodrock Records

‘Woman Creature (Portrait Of A Woman, Part 2)’ is zowel een meeslepend genot als een gedachte-prikkelende ervaring. Elk nummer weerspiegelt de kenmerkende stijl die synoniem is geworden met Mean Mary’s muziek – melodieus en meesterlijk gemaakt. Het album is voornamelijk opgenomen in Mary’s thuisstudio en toont haar uitzonderlijke talenten als songwriter, zangeres, multi-instrumentalist, arrangeur en producer. Hier is geen studio-gimmick voor nodig.

Dit album, Mean Mary’s negentiende (!) studio-release, toont haar opmerkelijke evolutie als artiest, beginnend met haar eerste album dat ze op zesjarige leeftijd opnam. Op ‘Woman Creature’ toont Mary haar bekwaamheid op verschillende instrumenten, waaronder de vijf- en zes-snarige banjo, akoestische en elektrische gitaar, viool en castagnetten. Elk nummer op het album valt op door zijn unieke karakter, variërend van soulvolle ballads tot energieke nummers, die haar veelzijdige muzikale talenten benadrukken.

Mary wordt opnieuw vergezeld door haar broer Frank James, die zijn twaalfsnarige gitaar en zang leent op meerdere tracks, waaronder de unieke toevoeging van junglediergeluiden op de aanstekelijke track ‘Tarzan’. Mary’s moeder, auteur (en voormalig Florida “slangenvanger”) Jean James, schrijft mee aan zes van de tracks en voegt een frisse creativiteit toe die benadrukt waarom dit moeder-dochterduo prijswinnaars zijn.

Van de titeltrack Woman Creature, die een duistere, humoristische kritiek biedt op de maatschappelijke perceptie met Mary’s weerwolfgehuil en een snelle banjo-afsluiting, tot Murder Creek, een meeslepende moordballade van 20 coupletten die de essentie van het landelijke mysterie, diepgewortelde wrok en de spookachtige nasleep van een huiveringwekkende nacht in het beruchte Murder Creek in Alabama samenvat, combineert Mary op meesterlijke wijze het speelse en het diepzinnige binnen het Americana-folkgenre.

‘Woman Creature – Portrait Of A Woman, Part. 2’ staat op zichzelf al sterk, maar is ook een perfecte voortzetting van de reis die begon met ‘Portrait Of A Woman, Part 1’ in 2022, en is nog een pluim op de hoed van Mean Mary’s indrukwekkende discografie, die haar ongeëvenaarde vermogen laat zien om verschillende genres te mengen en diepe emoties op te roepen via haar muziek.

Twee singles worden uitgebracht vóór het album, samen met bijbehorende video’s – Tarzan op 6 september, gevolgd door Murder Creek op 20 september, en een video voor de titeltrack verschijnt op de dag van de albumrelease, 4 oktober.

Ook nu weer een complete verrassing voor mij om deze muziek te horen, wàt mooi! Vooral de muziek doet mij regelmatig denken aan én ook vaak verlangen naar de muziek van de ons veel te vroeg ontvallen Amerikaanse zangeres-songwriter Melanie (Safka). Ben benieuwd of jij als luisteraar datzelfde ervaart!

01. Revenge
02. Woman Creature
03. Oh Jane