Recensie: Rob Stone featuring Elena Kato & Hiroshi Eguchi – Trio in Tokyo
Rob Stone featuring Elena Kato & Hiroshi Eguchi – Trio in Tokyo
Format: CD – Digital / Label: Blue Heart Records
Release: 2021
Tekst: Filip Heidinga
Vele jaren hebben we zeer weinig tot niks gehoord van de Japanse blues scene maar daar lijkt verandering in te komen. Vorig jaar bespraken we nog het ‘No Border Blues’ album van Johnny Burgin die met verschillende Japanse blues muzikanten was opgenomen en nu komt Rob Stone ook met een album met Japanse blues muzikanten.
Blijkbaar begint de blues langzaam aan terrein te winnen in Japan. Gezien deze twee albums zou je volgend jaar een album verwachten van een Japanse blues band. We houden het hier op Bluestown Music voor jullie in de gaten.
Rob Stone gaat op 18-jarige leeftijd naar een blues club in zijn woonplaats Boston om naar een optreden te luisteren van de legendarische mondharmonicaspeler Charlie Musselwhite. Stone is zo onder de indruk van het optreden dat hij de dag erna meteen een mondharmonica koopt en al zijn vrije tijd in het instrument steekt.
In 1993 komt er weer een legende naar Boston Sam Lay. Lay was onder andere de drummer van mondharmonica speler Little Walter en was onder de indruk van Stone en nam hem meteen aan als mondharmonicaspeler in zijn band. Met de Sam Lay Combo tourt Stone de hele wereld over en leert hij veel.
Stone verlaat uiteindelijk de band van Lay om zijn eigen band te beginnen, The C-Notes. In 2003 brengt Stone zijn eerste album uit met The C-Notes, ‘Just My Luck’. Pas in 2010 zou het tweede album van Stone uitkomen, Stone besteed zijn tijd vooral op het podium in plaats van een studio om een eigen album op te nemen.
Na zijn tweede album verhuisd Stone naar Los Angeles en gaat veel samenwerken met saxofonist Big Jay McNeely en ook met pianist Barry Goldberg. Verder pakt Stone ongeveer elke samenwerking aan en heeft met vele bekende namen op het podium gestaan en soms mee in een studio gewerkt.
Stone reist de hele wereld over met zijn mondharmonica in zijn koffer en speelt overal waar hij kan met lokale muzikanten. Zo komt hij ook vaak in Japan en besloot daarom om eens een album op te nemen met twee Japanse blues muzikanten. Hij had al veel samengewerkt met bassist Hiroshi Eguchi en pianiste Elena Kato dus de keuze was snel gemaakt.
Elena Kato begon al op 3-jarige leeftijd met piano spelen. Haar oudere broer keek erg graag films maar Kato luisterde liever naar de filmmuziek en zo begon haar interesse in het componeren van muziek. Kato gaat aan de Nagoya Music University studeren en gaat later onder andere muziek componeren voor televisie en speelt daarnaast met zoveel mogelijk Japanse artiesten en treed zo door het hele land op. In 1995 verblijft ze enige tijd in New Orleans en leert daar veel over R ‘n’ B, blues en jazz. Nadat ze weer terug keert in Japan vormt ze haar eigen band en speelt met verschillende Amerikaanse blues muzikanten als die in Japan op tournee zijn, waaronder Rob Stone. Met de Elena Kato Band heeft ze intussen al twee albums opgenomen en speelt ze veel in eigen land.
Hiroshi Eguchi werd, net als Kato, in Japan geboren en begint op 15-jarige leeftijd met basgitaar spelen. Drie jaar later besluit hij het uiterste uit zichzelf te halen en verhuisd hij naar Chicago om daar te leren van de allerbeste muzikanten. Hij vind werk als componist voor verschillende platenlabels en het duurt niet lang of Eguchi zit diep in de Chicago blues scene en hij geniet van elk moment. In 2003 wordt hij aangenomen als de nieuwe bassist van de Mavis Staples Band en tourt een jaar lang met deze band door Amerika. Een jaar later besluit Eguchi om terug te keren naar Japan en heeft in de tussentijd twee bands opgericht, Sun Alley en Groove Sign. Daarnaast speelt hij, net als Kato, regelmatig met Amerikaanse blues acts tijdens hun Japanse tournee.
Het album ‘Trio in Tokyo’ begint met No Money en we horen Stone’s mondharmonica als eerste, niet veel later voegt Kato zich bij hem en laat meteen horen dat ze geweldig piano kan spelen. Dit alles wordt voortgestuwd door de bas van Eguchi. Je hoort meteen dat deze muzikanten al eerder samen hebben gewerkt en goed op elkaar zijn ingespeeld.
Het volgende nummer, Got To Get You Off My Mind, werd in 1965 uitgebracht door Solomon Burke. Burke nam het nummer op met blazers en The Sweet Inspirations als achtergrondzangeressen. Stone heeft dit niet allemaal niet maar weet dankzij het, wederom, fantastische pianospel van Kato er een erg mooie versie van dit nummer van te maken.
Ook tijdens het volgende nummer, Come Back Baby van Ray Charles, is het Kato die uitspringt door haar pianospel. Stone gooit veel emotie in zijn stem maar kan niet tegen Kato op. Stone kiest daarna om weer een nummer te spelen waarin Kato kan schitteren maar weet door zijn mondharmonica spel dit keer Kato meer naar de achtergrond te spelen, ook al krijg ze halverwege een solo.
Poison Ivy is origineel van Johnny Ace en krijgt van Stone een lekker ontspannen laid-back versie. There Is Something On Your Mind zou Stone eigenlijk opnemen met Big Jay McNeely maar deze overleed helaas kort voor de opname. Hoe goed de versie van There Is Something On Your Mind ook is op Trio in Tokyo, je blijft je afvragen hoe het saxofoonspel van McNeely had geklonken op deze track.
Net als bij Poison Ivy hebben Stone en Kato een erg leuke intro verzonnen voor Money Hustlin’ Woman. Money Hustlin’ Woman is geschreven en opgenomen door zanger en toetsenist Amos Milburn en Stone geeft Kato weer alle ruimte om te schitteren en intussen weten we dat ze deze kansen niet laat liggen.
De swingende Louis Jordan klassieker Jack You’re Dead volgt. Stone laat horen dat hij over een paar goede longen beschikt want hij speelt niet alleen mondharmonica maar zingt ook de tongbrekende lyrics van dit nummer. What Am I Living For zou net als There Is Something On Your Mind opgenomen worden met McNeely maar daar is het nooit van gekomen. En net als het vorige nummer blijf je denken aan hoe het nummer had geklonken als McNeely er op mee zou hebben gespeeld, hoe goed deze versie ook is.
Tijdens de eerste noten van het instrumentale nummer Blow Fish Blow gaat het meteen mis en horen we Stone zeggen dat het even opnieuw moet. Het feit dat deze misser op het album staat vind ik wel leuk. Je hoort hierdoor dat het echt om een korte sessie ging en dat alles in één keer is opgenomen en je alles hoort wat ze hebben gespeeld, ook de verkeerde noten. Het album wordt afgesloten door de klassieker Goodnight Irene, die in 1933 voor het eerst werd opgenomen door Lead Belly.
Kortom: Een album opgenomen in één take door muzikanten die duidelijk niet voor het eerst met elkaar samen spelen. Stone is erg sterk op dit album en is niet bang om Kato alle ruimte te geven om te schitteren, en dat doet ze zeker. Een naam om te onthouden: Elena Kato.
Tracklist:
01. No Money
02. Got To Get You Off My Mind
03. Come Back Baby
04. Poison Ivy
05. There Is Something On Your Mind
06. Money Hustlin’ Woman
07. Jack You’re Dead
08. What Am I Living For?
09. Blow Fish Blow!
10. Goodnight Irene
Website: Rob Stone