Recensie: Davy Knowles – Roll Away Revisited

 

Davy Knowles - Roll Away Revisited

Davy Knowles – Roll Away Revisited
Format: CD – Digital / Label: Independent
Release: 2021
Tekst: Filip Heidinga

Davy Knowles werd in 1987 geboren op de Isle of Man en begint op zijn elfde met gitaar spelen, naar eigen zeggen na het horen van het nummer ‘Sultans of Swing’ van Dire Straits. Het neemt korte tijd lessen maar stopt al snel weer om zichzelf les te geven en vooral heel veel te oefenen.

In 2003 vormt Knowles samen met schoolvrienden Jamie Armstrong (basgitaar), Ross Doyle (drums) en Brian Garvey (rhythm gitaar) de band Back Door Slam, waarin hijzelf lead gitaar speelt en zingt. Een aantal maanden nadat de band begon komt Garvey om bij een auto ongeluk en gaat Back Door Slam door als trio.

De overgebleven drie leden zijn uiteraard zeer onder de indruk van het verlies en Knowles schrijft hierover het nummer Stay, wat later op hun debuutalbum ‘Roll Away’ zal verschijnen.

Maar dat debuutalbum is in 2004 nog erg ver weg. Back Door Slam probeert zoveel mogelijk te spelen maar het blijft bij lokale shows en komt maar niet veel verder. Dan besluit bassist Armstrong de band te verlaten om te studeren in Engeland. Vriend van de band Adam Jones vervangt Armstrong niet veel later. In 2006 besluit de band om een stap verder te gaan en beginnen met het schrijven van hun debuutalbum. Een jaar later komt het ‘Roll Away’ album uit in Engeland onder het Blix Street Records, een klein label uit Amerika.

‘Roll Away’ is meteen een groot succes en de band zal uiteindelijk driehonderdtien shows spelen om ‘Roll Away’ te promoten over de hele wereld. Maar zo plotseling als Back Door Slam kwam was het in januari 2009 ook weer over. De band poste een korte mededeling dat de band uit elkaar was gevallen en de leden allemaal een andere muzikaal pad willen bewandelen.

Een paar maanden later brengt Knowles zijn eerste solo album uit met de titel ‘Coming Up For Air’, dan nog onder de naam Davy Knowles & Back Door Slam. Niet veel later besluit Knowles om de naam Back Door Slam helemaal te laten vallen. Als Davy Knowles brengt hij nog drie solo albums uit.

En nu ligt het nieuwe solo album van Knowles voor mij. Op dit album, ‘Roll Away Revisited’, gaat Knowles terug naar het begin van zijn carrière en zijn eerste album. ‘Roll Away Revisited’ bevat dezelfde elf nummers als het ‘Roll Away’ album van Back Door Slam maar nu gespeeld door Knowles alleen op akoestisch gitaar.

Come Home is op het Roll Away een stevige opener met veel tempowisselingen, op het Revisited album krijgt het nummer een totaal andere sfeer, veel intiemer. Come Home heeft op Revisited een paar hele kleine tempowisselingen en wordt gedreven door Knowles’ akoestische gitaar.

Heavy On My Mind wordt op ‘Roll Away’ gedreven door de basgitaar van Adam Jones maar op Revisited staat Knowles er alleen voor en klinkt het nummer een stuk lichter dan de donkere versie van Back Door Slam. Alle nummers op ‘Roll Away’ zijn door Knowles geschreven, behalve het volgende nummer: Outside Woman Blues. Outside Woman Blues is geschreven door Blind Joe Reynolds in de jaren twintig van de vorige eeuw. Het nummer werd bekend door een elektrische versie van de band Cream. Op ‘Roll Away’ vinden we een versie die dichtbij de versie van Cream blijft maar op Revisited klinkt het nummer meer zoals het in de jaren twintig klonk.

Het volgende nummer, Gotta Leave, heeft een geweldige versie op ‘Roll Away’ met een gitaar die met Knowles meehuilt terwijl Knowles alle emoties eruit gooit. Een lekker blues rock nummer, maar hoe vertaal je dat naar akoestisch? Knowles weet echter ook met dit nummer goed raad. Gotta Leave krijgt een prachtige rustige versie van ruim zes minuten waarin Knowles er weer alles uit gooit.

Stay, waar ik het al eerder over heb gehad, begint rustig maar pakt halverwege het nummer opeens even helemaal uit, en dat is met een elektrische gitaar, basgitaar en drums vrij makkelijk te doen maar akoestisch is dat een stuk moeilijker. Stay krijgt op Revisited ook een fantastische akoestische versie en gaat Knowles helemaal los op zijn gitaar halverwege het nummer.

Too Late knalt vanaf de eerste seconde uit de boxen en rockt erg lekker op het ‘Roll Away’ album, op Revisited ligt het tempo nog steeds hoog en laat Knowles in de intro horen hoe goed hij overweg kan met een akoestische gitaar.

Takes A Real Man is een heerlijk blues nummer op Revisited terwijl de versie van Back Door Slam vooral erg swingt. It’ll All Come Around is net als Come Home één van de meest rockende nummers van ‘Roll Away’ en krijgt hier een erg leuke rustige versie.

It’ll All Come Around heeft op het Revisited album, net als op ‘Roll Away’, een mooie gitaarsolo tegen het einde. Na It’ll All Come Around krijgen we het country rock nummer Too Good For Me.

De titeltrack Roll Away volgt en krijgt een rustige en ingetogen versie op Revisited. Het nummer Real Man sluit het album af en is, zowel op ‘Roll Away’ als op Revisited, een andere versie van het nummer Takes A Real Man die we eerder op het album tegenkwamen.

Kortom: Een erg mooi album maar je blijft terugdenken aan de elektrische versies van deze nummers en ze vergelijken. Waardoor het uitnodigt om na het beluisteren het ‘Roll Away’ album van Back Door Slam weer eens te beluisteren.

Tracklist:
01. Come Home
02. Heavy On My Mind
03. Outside Woman Blues
04. Gotta Leave
05. Stay
06. Too Late
07. Takes A Real Man
08. It’ ll All Come Around
09. Too Good For Me
10. Roll Away
11. Real Man

Website: Davy Knowles