In de Jaren ’60 en ’70 verscheen een groot aantal albums van artiesten, die bij het grote publiek nooit bekend raakte. Daardoor was dit soort albums gedoemd om in de zogenaamde “uitverkoopbakken” te belanden. Hopend, dat er een persoon langs zou komen, die nieuwsgierig genoeg zou zijn om de betreffende artiest eens te gaan uitproberen.
Om die artiesten nu eens uit de vergetelheid te trekken zijn we begonnen met de rubriek:
“Who Are You”
Tekst: Peter Marinus
Seventh Ԝave was een Britse band, eigenlijk een duo, die in ons land eigenlijk alleen maar bekend zou kunnen zijn bij de regelmatige luisteraars van Ad Visser’s Superclean Dream Machine. Hij draaide de progrock van deze band namelijk ԝél!!
Het gaat hier om het duo Ken Elliott (piano, clavinet, synthesizer, mellotron, zang) en Kieran O’Connor (percussie).
Beiden zaten voorheen in de bands Second Hand en Chillum.
Ze werden al snel getekend door het Britse Gull label en hun debuutalbum ‘Things To Come’ verscheen in 1974, geproduceerd door latere Motörhead producer Neil Richmond.
De synthesizer speelde op dit album, en trouwens ook op hun tweede album, een zeer grote rol in zeer space-achtige progrocknummers.
Voor hun tweede album ‘Psi-Fi’ uit 1975 riep het duo de hulp in van muzikanten als Hugh Banton (Van Der Graaf Generator) en Steve Cook.
Nadat ze een promotietoer door de USA hadden gedaan ging het duo ineens uiteen.
Kieran O’Connor speelde nog even in een aantal bluesbands en overleed in de jaren ‘80.
Ken Elliott ging muziek schrijven voor de BBC.
De twee albums van Seventh Ԝave horen absoluut thuis in de rubriek “vreselijk onderschatte prog albums”!